torsdag 23. juni 2011

Jentetur til New York dag 2 del 2

Ja, så dro vi avgårde for å besøke Woodburys Common. Jentene hadde fiffet seg opp i nyinnkjøpt tøy fra gårsdagen. Vi satset på å ta bussen kvart på ni eller 10. Bussen skulle gå fra hjørnet West 42nd Street og 8th Avenue. Det er jo like utenfor leiligheten. Så vi gikk ned på fortauet. Der sto det en hyggelig mann som ville selge oss billetter til sightseeing. Jeg sa vi skulle til Woodburys og spurte om han hadde billetter til det. Jo det hadde han. Han spurte hvor gamle jentene var. Jeg sa som sant var 13, 15 og 17. Da sa han til Helle "you are 11 years.If anybody ask you, tell them you are 11" Han forklarte at over 12 år var det voksenpris. OK, vi tok den. De to eldste jentene syntes det var litt urettferdig, for Helle skulle jo også egentlig betalt voksen. De ble raskt enige om at den fortjenesten delte de. Så da konstet turen 35 for hver av dem, og 42 for han som ville "tjene" minst på shoppingen på Woodburys.

Det var nå vi virkelig skjønte hvor sentralt vi bor. Fra før har jeg nevnt at Times Square er et lite kvartal unna, og at Madam Tussauds ligger på skrå over gata. Det er kort vei til Empire State Building og gangavstand til Central Park. Jammen ligger ikke hovedbusstasjonen rett over gata. Skjult i bygningen ligger en busstasjon i 4 etasjer som fyller hele kvaratalet.

Fremme på Woodbury
Etter en time og femten minutters busstur er vi fremme på Woodbury.
WOW! for et sted. Ullared og alle lignende steder. Glem det... "Everything is much bigger over there". så sant så sant. Se for dere Kvadraturen i Kristiansand. Nordvestre hjørne er satt av til parkering. På reseten av området er det spredt ut 220 forretninger. Sentralt er det et stort spisehus med masse restauranter. Området er delt i soner og gater. Området rundt består av skogkledte åser.

Så var det bare å sette i gang å shoppe. Det hadde begynt å regne, så det gikk raskt mellom butikkene, men kunne ta mye tid i butikkene.

Etter en tid mer eller mindre i følge, gikk vi for å spise. Kinamat på Merethe, Renate og meg, og pizza på Helle.

Etter lunsj delte vi oss. Jentene gikk sammen og jeg gikk for meg selv. Ingen av oss rakk innom alle butikkene, ikke en gang tilsammen var vi innom alle. Men jeg tror jeg var i flere butikker enn jentene. Men jeg var nok ikke like lenge i hver butikk som dem.
Her viser de frem posene etter første økt etter lunsj. Vi treftes hver hele time.

Så var det andre treff etter lunsj. Da tok vi en Frappuchino eller Cappucino (dere kan jo lure på hvem som hadde hva).

Etter dette gikk vi mer eller mindre sammen igjen. Da klokka var rundt halv seks var det på tide å oppsummere. Vi gjorde oss klare til å stille oss i den lange busskøen (håpet det kom mer enn en buss, ellers ble det å vente en halvtimes tid til). Vi oppsummerte kjøpene og dagen og alle var fornøyde. Selv jeg hadde shoppet. Hele 4 poser hadde jeg med tilsammen 9 ting jeg hadde kjøpt. Jeg fikk attest om at jeg var god til å shoppe til å være mann:S

Så, mens vi står der i kø oppdager Helle at hun ikke har lommeboka. Krise i leiren. Hva gjør vi og hvor skal vi lete? Vi forlater køen og går tilbake nøyaktig hvor vi hadde beveget oss siden sist hun hadde hatt den fremme.
Ikke på American Eagles Outfitters
Ikke på toalettet
Så gikk turen til der det ble handlet sist...
Yippi - Ekspeditøren forsto med en gang hva det gjalt når Merethe og Renate stormet inn i butikken. Alle var lykkelige og lettet. Så var det tilbake for å stille seg sist i køen som nå var blitt dobbelt så lang. Men da stoppet han vi sto foran oss og sa at dette var vår plass. Og dermed rakk vi bussen hjem også. Det var deilig å komme tilbake til Manhatten igjen.

I kveld igjen ble det mannequin oppvisning av jentene med det nyinnkjøpte tøyet. Det samme gjorde de i går.

St. Hansaften på Times Square
Ikke båttur og ikke bål på St.Hans i år. Jentene hadde ikke en gang enset at det var st. Hansaften. I går orket de ikke gå tilbake et lite kvartal til Times Sq. etter en lang dag med shopping. Men i dag tok vi turen etter at alle hadde vist frem det de hadde kjøpt.

1 kommentar:

  1. Så herlig, og skasei! Du er god til å shoppe! 9 ting etter en hel dag på Woodburys er mer enn jeg kunne klart til og med! Artig å følge dere på turen! :-) Moro du har blogg, Jørn! Kos dere videre!

    SvarSlett