fredag 24. juni 2011

Jentetur til New York dag 3 del 1

Opp kl.6 i dag også, men ikke fordi vi våknet så tidlig av oss selv. Nei i dag ble vi vekket av alarmen på telefonen. Den var satt på fordi vi skulle tidlig opp, så vi slapp å stå så lenge i kø for å komme opp i Rockefeller center til Top of the Rock. vi sto opp, dusjet, spiste og la i vei. Da vi kom ut kjente vi at det duskregnet og at tåka hang langt ned over skyskraperne. Akkurat, liten vits i å dra til topps for å se på utsikten når tåka ligger tykk. Vel vi spaserte videre, skulle jo til Central Park Zoo som neste stopp på programmet. Vi gikk bort 42nd og dreide opp 6th Av. Da vi var omtrent på høyde med Rockefeller, var det live rocke musikk like ved. "Vi stopper og hører litt her, vi har jo god tid" sa jeg, "Zoo åpner sikkert ikke før 10" (og det stemte). Vi gikk inn. Klokka var ca 7:50, og Fox News hadde show. Faktisk en del folk der.
Vi hørte på et par låter, så var det gratis grillmat og drikke.
Jeg bare nøt det. Spiste, lyttet til musikk og koste meg. Jeg så at jentene ikke koste seg like mye. De virket heller litt... ja åssen skal jeg side? Dere forstår. men jeg hadde bestemt meg for at her kunne vi likegodt slå i hjel litt tid som å drive gatelangs i NY. Da klokka passerte 08:30 ga jeg etter for presset og vi labbet videre uptown.
Det var en time til Zoo åpnet da vi kom til sydspissen av Central Park. Hva gjør vi da? Jo vi stikker innom Apple Store!
Som dere ser er det ikke akkurat en prangende inngang. Ikke rart vi slet med å finne det her forrige dagen. Men nå visste vi akkurat hvor vi skulle:
Der kastet jentene seg over hver sin iPad2 - ja jeg også forresten. Og der sto vi side om side og oppdaterte facebookprofiler, tagga bilder og leste nye meldinger.

Central Park zoo
Så nærmet klokka seg 10, og vi gikk opp til Zoo. Vi måtte vente 10 minutter før de åpnet. Så gikk vi inn. Det var da "the american dream" fikk et lite skår i gleden. Som jeg skrev i går er alt over her så mye større enn alt annet. Men det gjaldt ikke Zoo. Vi kom inn. Der lå sjøløvebassenger. Like bak fant vi pingvinene. Ved siden av dem var isbjørnen. Videre bakover var det snøaper og snøleopared.
Snøleoparden var det mest imponerende. Videre hadde de skilpadder og et tropehus. Det var også ganske flott. Vi fikk se de matet isbjørnen litt før halv elleve og pingvinene halv elleve. Halv tolv så vi mating av sjøløvene og et lite show med dem. Da var det på tide å gå videre til barnas zoo. Der kjøpte vi litt pelletsgodt og matet dyrene.
Så gikk vi videre gjennom Central Park mot American Museum of Natural History.
Det var flere gatemusikanter i parken. Til jentenes store fortvilelse, for jeg ville gjerne stoppe og høre på.

American Museum of Natural History

Omsider kom vi til museet. Vi startet da med en film som ble vist i hele taket og handlet om verdensrommet, stjerner og supernovaer. Fasinerende. Så var det tid for å spise. Alle var nå skrubbsultne, og handlet mat som om vi ikke hadde sett mat før. Men vi spiste opp og er mette fremdeles.

Videre gikk turen innom amerikanske dyr, menneskets evolusjon (homo erectus, homo neanderthales og homo sapiens), amerikas utvikling, havdyr, dinosaurer og til slutt afrikanske dyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar