onsdag 22. juni 2011

Jentetur til New York dag 0 (reisedag)

Da er turen i gang. Tirsdag kl.0500 var det opp for å blik kjørt til Kjevik og ta flyet til Oslo kl. 0650. Det var Merethe, Renate og jeg som dro derfra. På Gardermoen traff vi Helle og da var alle klare for 8 dager shopping i NY. I hvertfall jentene...

Vi gikk ombord i British Airways fly til Hethrow, London ca kvart på tolv og var klare for avgang kl. 11:55. Der satt vi. Det gikk litt tid, så fikk vi vite at det var tekniske problemer med en motor. Dette ble det jobbet med. Da klokka var kvart på ett fikk vi melding om at nå var alt ordnet, men SAS sine teknikere var ikke kjent med BAs papirrutiner. Nå gjensto bare papirarbeidet og vi kunne dra om 10 minutter ble det sagt. Ti minutter gikk, og ytterligere ti minutter. Så fikk vi vite at papirene var oversendt til Rolls Roys (mototprodusenten) og godkjent. Nå skulle de bare få lagret og ordnet resten på riktig måte , så kunne vi dra. Vi kom avgårde halvannen time forsinket. Da visste vi at det bare var 20 minutter til vårt fly skulle gå fra Heathrow.

Det var tre oppgira og spente jenter som satt side om side og lurte på om vi rakk flyet videre. Hva om ikke... Vi fikk melding om at de hadde bedt bakkepersonellet gi melding til London om vår forsinkelse, så de kunne ta seg av passasjerer med fly videre.

Jentene spilte seg mer og mer opp, og jeg prøvde å berolige dem med at hvis vi rakk flyet videre, ville nok ikke bagasjen komme med, og da ble det et par tusen mer å shoppe for... Eller at vi kanskje fikk overnatte på et flott hotell i London og fly videre neste dag på business class.

Det ble ikke noe av noe av dette. Vi rakk ikke flyet videre, men ble ombooket til neste avgang som gikk en time og ti minutter etter vår opprinnelige. Det bruket også kortere tid, men når vi kom tidlig frem måtte vi stå ti minutter og vente på parkering.

Oppgradert billett til economy plus. Det betød at vi hadde noe bedre beinplass og armslag. Kun 2+4+2 seter i bredden. Videre bak var det 3+4+3 (huff så trangt). Vi fikk først servert litt snack og drikke. Så var det treretters varmmat, med valg mellom Chicken Paella eller Yorkshire pudding med skinke. Vi tok alle kyllingen. Den var sterk. Salat til forrett og en kirsebærmousse til dessert. Litt senere var det forfriskninger, eplejuice og vann, før vi fikk kveldsmat - to sandwicher.

Vi kom altså til slutt trygt frem til John F. Kennedy airport i New York. Vi kom også veldig greit gjennom alle kontroller inn i USA, en hyggelig immigration officer med glimt i øyet.Så var det taxi til leiligheten. En hyggelig taxisjåfør som het Frank. Vi måtte vente litt på drosje fordi vi hadde så store kofferter. Vi fikk da en Toyota Rav 4. Frank gav oss privatnummeret sitt og ba oss ringe ham når vi skulle tilbake. Det kan godt gjøre vi gjør.

Hadde ringt og meldt vår ankomst til utleier. Når vi kom sto det en lapp utenfor kontoret på nøkkelboksen med en hyggelig beskjed om at nøkkelen lå i kodeboksen og vi bare kunne ringe om det var noe vi lurte på. Vi hadde ingen kode til boksen. Prøvde å ringe, men fikk ikke noe svar. Så prøvde vi de siste fire sifrene i telefonnumrene vi hadde. Det gikk ikke. Så gjennom papirene om vi hadde fått en kode tidligere, men ingen kode i noen mailer. Men fant da et annet telefonnummer. Prøvde de fire sifrene i dette også, og vips, så var boksen åpen.
Her bor vi - 303 West 42nd Street

Da var det bare å dra opp i 12 etasje til leiligheten. Vi trykket og trykket på 12.etg, men heisen gikk bare opp og ned mellom 3., 4. og 5. Der var det andre som trykket for å få heisen til å komme for de skulle ned og ut, men hver gang var det bare vi som kom. Til slutt fant vi ut at den ene nøkkelen var til heisen. Vi måtte låse opp 12.etg for å kunne få heisen til å gå opp.

Leiligheten er helt grei. Hele huset er som på amerikanske gangsterfilmer, og sånn er leiligheten også, mens alle hus rundt er hypermoderne - kuuult. Det ble en rask tur ut for å få et pizzastykke og se på menneskelivet på Time Square (nærmeste nabo) før vi la oss. Natta ble varm. Vi våknet alle ca kl.6 i morges. Nå på morgenen fant jentene ut at vi hadde aircondition, og det ble riktig behagelig i leiligheten. Jeg har vært ute og handlet litt frokost. Det ble varme rundstykker med ost, skinke og egg, samt et par liter vann som rakt tok slutt. Asiaten bak disken forsto ikke helt hva jeg mente, og det gjorde jeg ikke selv heller, for jeg forsto ikke konseptet i butikken. Fikk litt hjelp av ei hyggelig amerikansk dame. Hun jobbet sammen med en nordmann som het Ivar. Ellers syntes hun jeg var tøff som dro på tur med tre tenåringsjenter. jeg fortalte vi skulle være her i 8 dager, og hun lurte på hva vi skulle gjøre. Jo, sa jeg, det blir shopping, shopping og shopping... Utsikten fra rommet.

Vet ikke hvordan vi skal finne en ordentlig butikk for å gjøre innkjøp til frokostene videre, men vi finner vel noe i løpet av dagen.

Nei, nå står det tre utålmodige jenter bak her som skal på 5th aveny for å handle. Nå er kontoret åpent, så vi kan få betalt restbeløpet til leiligheten. Vi får ut og shoppe...